bus 5509 Leyland DEn oudsten


Leyland Den Oudsten, 1971

Op 11 mei 1971 wordt de 5509 in dienst gesteld bij de NBM met standplaats Hilversum. Als stadsbus gebouwd door Den Oudsten in Woerden op een Leyland chassis, is de 5509-1 uit een serie van 6 (5505 t/m 5510). Afwijkend van de voorgaande serie (5501 t/m 5504) is de rode skaibekleding. Deze kleur zou tot aan de eeuwwisseling standaard zijn voor de meeste streek- en stadsbussen van het openbaar vervoer. In 1973, het jaar van de fusie tussen NBM en M&K, ontstaat een nieuw busbedrijf met de naam Centraal Nederland NV, afgekort CN. Ook de 5509 gaat bij dit bedrijf verder op 3 juni 1973 en blijft voorlopig in Hilversum op de stadsdienst haar rondjes rijden. Eind jaren '80 gaat de bus op tournee en verschijnt in andere CN vestigingen waar stadsdiensten gereden worden, o.a. in Delft verschijnt zij ook in het straatbeeld. Ook de stadsdienst van Leeuwarden heeft jaren lang met dit type bus gereden. Maar uiteindelijk valt op 1 januari 1991 ook voor de 5509 het doek en wordt zij uit de dienst gezet wegens het bereiken van haar pensioengerechtigde leeftijd (18 jaar). Gelukkig ontkomt ze aan de slopershamer en gaat naar een museumstichting, de MUSA te Amsterdam. Via "overcompleet" komt ze bij het Haags Bus Museum (HBM) terecht, die haar als mobiele opslag gebruikt. Op 24 mei 2002 wordt de bus door de Vereniging Oldtimer Bussen (VOB) overgenomen van het HBM en thans is de 5509 als FRAM stadsbus bij NOV touring BV .

Technische gegevens   

Chassis/Motor: Leyland Chassisnr: 57*LOK-025*

Carroserie: Den Oudsten LOK (10 meter)

Carroserienr.: 4344

Bouwjaar: 1971

Kenteken: BJ-52-85

Zitplaatsen: 36

Staanplaatsen: 36

In dienst: 11-05-1971 (NBM)

03-06-1973 (CN)

Rayon: Hilversum stadsdienst